Kommende kurser og oplæg

Oplæg efter ønske
jan.
1.
til 31. dec.

Oplæg efter ønske

Oplæg tilpasset jeres ønsker og behov

COMUNIK arbejder for at sprede viden om sprogets vigtighed, anvendelse og muligheder.

Dette gør sig gældende uanset, hvilket sprog der anvendes. Sprog er en kompleks størrelse og består af mange elementer, som i en helhed bliver til nogens sprog. De fleste mennesker har et talesprog, og derfor er det ofte talesproget, der forbindes med “sprog”. Faktisk er talesproget kun én af flere udtryksformer. Der findes også kropssprog, tegnsprog, symbolsprog og skriftsprog, som vi kan udtrykke og gøre os forståelige med.

Igennem sproget udvikles vores tanker, forståelse og udtryksformer, og det er også her vores identitet og sociale tilhørsforhold skabes. Derfor er sprog en menneskeret - uanset alder, køn, etnicitet oprindelse og/eller handicap.
Alles sprogrejser er forskellige - nogle vil have brug for ekstra støtte og en anderledes tilgang for at lære, anvende og udvikle sig sprog. Netop derfor sammensætter COMUNIK oplæg, som passer præcist til jeres behov, så vi sammen kan lade sproget gro.

 

Opbygning af oplæg

COMUNIK laver oplæg med afsæt i lige netop jeres ønsker. Uanset om I er en institution, en familie eller noge helt tredje, kan vores oplæg tilpasses jer. Når I kontakter os, taler vi om, hvor I er på jeres kommunikationsrejse, og hvordan vi kan sammensætte et oplæg, som passer til jeres praksis og rammer, så I får netop dét, I har brug for.

Det kan være, at I har specifikke ønsker til indhold og emner, der skal inkluderes. Det kan også være, at I gerne vil have os til at sammensætte et oplæg, som er relevant for jer. Her vil vi oftest tilbyde en forsamtale eller et forbesøghvor vi stiller skarpt på jeres kommunikationsmiljø.
Vi sammensætter vores oplæg ud fra “byggeklodser”, som kan stables forskelligt. Det betyder, at der er mulighed for at skræddersy oplæg, og vigtigste for os er, at oplægget giver mening for lige netop jer.

Vi har sammensat et kursuskatalog, hvor de enkelte byggeklodsers indhold kort beskrives.
Du kan se kataloget her:

Se begivenhed →
AMU-kursus i tegn til tale
maj
27.
til 18. jun.

AMU-kursus i tegn til tale

AMU-kursus i tegn til tale

COMUNIK samarbejder med KompetenceCenteret - SOSU Esbjerg og underviser derfor i tegn til tale. AMU-kurset er gratis for dig, som arbejder indenfor social- og sundhedsområdet eller det pædagogiske område uden at have en videregående uddannelse.

Formål
Oplever du på din arbejdsplads, at du møder mennesker, der har vanskeligt ved at kommunikere enten grundet et medfødt handicap, et erhvervet handicap eller en sygdom? Det er frustrerende for både borgeren og for dig som ansat, når I ikke lykkes med gensidig forståelse i kommunikationen. Tegn til tale kan være et kommunikationshjælpemiddel, som kan støtte det talte sprog – både for de, der har vanskeligt ved udtale og de, som ikke har mulighed for at udvikle et talesprog.

Tegn til tale er et sprog, som forankres i det talte sprog, men som tydeliggøres ved gestik og mimik. Derfor støtter tegn til tale det talte sprog og kan dermed skabe bedst mulige forudsætninger for at blive forstået. Du vil være den sproglige rollemodel, som lærer borgeren at kommunikere ved hjælp af tegn til tale. Borgeren sikres på denne måde en god kommunikationsvej til at gøre sig forståelig, og derigennem skabes højere livskvalitet, identitet og autonomi hos det enkelte individ.

Datoerne for undervisning er:
d. 27. og 28. maj fra kl. 08:00-15:25
d. 29. maj fra kl. 08:00-11:45
samt 17. og 18. juni fra kl. 08:00-15:25

Der vil være mulighed for vejledning d. 11. juni fra kl. 08:00-11:45.
Uddannelsen afsluttes med en prøve.

Se begivenhed →
Diplommodul i specialpædagogik: Komplekse kommunikationsindsatser vedrørende mennesker med funktionsnedsættelser
sep.
12.
til 15. nov.

Diplommodul i specialpædagogik: Komplekse kommunikationsindsatser vedrørende mennesker med funktionsnedsættelser

Diplommodul i specialpædagogik

Komplekse kommunikationsindsatser vedrørende mennesker med funktionsnedsættelser

I efteråret 2024 udbyder Københavns Professions Højskole et diplommodul i specialpædagogik: Komplekse kommunikationsindsatser vedrørende mennesker med funktionsnedsættelser.
Undervisningen er fordelt over fem gange, og vil være fordelt mellem fysisk fremmøde og online deltagelse. Følgende tre undervisningsgange foregår i COMUNIKs lokaler i Naturhuset i Starup-Tofterup, Grindsted:

  • 12.-13. september 2024, kl. 10-15

  • 10.-11. oktober 2024, kl. 10-15

  • 14.-15. november 2024, kl. 10-15

Følgende to undervisningsgange foregår undervisningen online:

  • 26. september 2024, kl. 9-14

  • 31. oktober 2024, kl. 9-14

Modulbeskrivelse

For mennesker med komplekse kommunikationsbehov gælder at de fleste;

  • skal lære at udtrykke sig gennem andre kommunikationsformer end tale

  • har brug for alternative løsninger også i forhold til skriftsproget

  • er livslangt afhængige af støtte fra deres nære omgivelser – som skal kunne afklare deres kommunikationsbehov, kende til alternative løsninger samt give livslang støtte til så selvstændig kommunikation som muligt.

Modulet har fokus på det flerfaglige samarbejde med inddragelse af netværk omkring børn, unge og voksne med komplekse kommunikationsbehov, herunder også kognitive vanskeligheder.

Der vil blive arbejdet med både den bagvedliggende kommunikationsteori, udvikling af kommunikative færdigheder, samt støttende og alternative kommunikationsmuligheder.

Du vil blive i stand til at indgå i afdækning af behov og muligheder med bla. videoanalyse, planlægning og igangsætning af en indsats omkring den enkelte og i miljøet, samt overordnet at kunne vurdere indsatser, metoder og behov.

Modulet kan efterfølges af et uddybende modul: “Kommunikationskompetencer – i arbejdet med mennesker med komplekse kommunikationsbehov” – hvor der arbejdes med den professionelles kompetencer i at indgå i udviklende kommunikative relationer for samme målgruppe.

Hvem kan deltage?
Lærere, pædagoger og talepædagoger, IKT konsulenter, PPR-konsulenter og ergo- og fysioterapeutisk personale, der arbejder direkte eller indirekte med mennesker med kommunikationsvanskeligheder.

Se begivenhed →
Vejlederuddannelse i Karlstadmodellen
sep.
19.
til 21. dec.

Vejlederuddannelse i Karlstadmodellen

Karlstadmodellens vejlederuddannelse

Om Karlstadmodellen

Karlstadmodellen er navnet på en model til sprogtræning, der har været under udvikling siden slutningen af 1970´erne, under ledelse af professor Iréne Johansson. Modellen er udviklet i samarbejde mellem mennesker med behov for sprogtræning, forældre, personale og forskere. Mellem 1978-1990 udviklede modellen sig gennem forskning og kurser på Institut for Lingvistik ved Umeå Universitet og mellem 1990 og 2003 på School of Education ved Karlstad Universitet. Siden 2003 er udviklingsarbejdet, i takt med nye erfaringer, nye samarbejdspartnere og uddybende viden fortsat gennem Karlstadmodellen AB.

Karlstadmodellen er ikke begrænset til alder eller diagnose. Den kan anvendes til sprogtræning af et- eller flersprogede børn, unge eller voksne. Den bruges ved sprog-, tale- eller kommunikationsforstyrrelser og kan også benyttes af mennesker med en udviklings- eller perceptionsforstyrrelse i forbindelse med deres sprogvanskeligheder. En grundtanke i Karlstadmodellen er, at alle sprogforstyrrelser er unikke – ligesom alle mennesker er unikke. Derfor tilpasses sprogtræningens tempo og sværhedsgrad det enkelte menneskes sprogudvikling. Det er aldrig for tidligt eller for sent at starte sprogtræning.

Karlstadmodellen har udviklet sit eget materiale, som stimulerer sprogtilegnelsen og viljen til at lære. Modellen tager udgangspunkt i menneskets erfaringer, interesser og behov, men er også med til at motivere interessen for nye erfaringer. Modellen anvender forskellige visuelle udtryk – tegn til tale, billeder og skrift, som et supplement til den daglige tale og samtidig som et redskab til at udvikle talesproget.

Sprogtræning er en frigørelseskamp
Sprog er en forudsætning for at kunne kommunikere, drømme, lege og lære. I Karlstadmodellen ses sprogtræning som retten til at give mennesker med sproglige udfordringer et meningsfyldt og selvstændigt liv. Samtidig betragtes sprogtræning som et middel til at opnå et mere demokratisk samfund. At kunne påvirke og blive påvirket af andre, er kendetegnende for demokrati. Menneskets sprog er med denne tilgang forudsætningen for demokratiet og dets tilblivelse.

Om vejlederuddannelsen

Uddannelsens formål
At sikre kvaliteten i vejledningen med Karlstadmodellen gennem uddannelse af personer, der ønsker at fungere som vejledere i overensstemmelse med Karlstadmodellens vision, menneskesyn og pædagogik.

Uddannelsens målgruppe
Uddannelsen henvender sig til forældre, pædagoger, lærere, pædagogmedhjælpere, støttepersoner, tolke (døves tegnsprog), logopæder og andre med interesse for sprog, sproglige udviklingsvanskeligehder og sprog som en funktionsvariation. Vi byder velkommen til personer fra hele Norden.
Følgende krav skal dog opfyldes: Kundskaber svarende til et års eftergymnasial uddannelse samt arbejdserfaring og/eller erfaringer ved at være pårørende til et barn med sprogforstyrrelser.

Uddannelsens opbygning og indhold
Vejlederuddannelsen foregår over 3 år, og er et deltidsstudium fordelt på seks terminer med tre fysiske samlinger hver termin. I perioderne mellem kursusmøderne arbejder kursusdeltagerne individuelt og i studiegrupper. Studiegrupperne kan have onlinemøder, hvis ønsket.

Uddannelsen består af 6 moduler, som bygger på hinanden. Hvert modul har et sprogligt fokusområde. Derudover arbejdes der gennem hele uddannelsen med værdigrundlag, pædagogik og metodik.
Nedenfor kan du blive klogere på kursusplanen for Vejlederuddanelsen i Karlstadmodellen.

Uddannelsen afholdes i samarbejde med IAKM-DK og IAKM - International Association for the Karlstadmodel.

Startdato for uddannelsen er:
26.-28. september 2024.

Derudover er der to mødegange på 1. modul:
25.-26. oktober 2024
6.-7. december 2024.
Mødetidspunkter for Modul 2 aftales i fællesskab ved afslutning af Modul 1.

Tilmelding er bindende, og fristen herfor er 30. maj 2024.

Herunder kan I finde den officielle invitation til den nordiske vejlederuddannelse i Karlstadmodellen. Den indeholder grundlæggende baggrundsviden om Karlstadmodellen, samt information om uddannelsens opbygning og form.

Se begivenhed →